Zuurkoolstamppot uit de oven

Nu het kouder wordt, krijg ik zin in stamppot. Omdat ik een vrije dag heb besloot ik iets te maken wat wat meer tijd kost, maar waarbij je niet de hele tijd bij het fornuis hoeft te blijven.

Het is een zuurkoolstamppot uit de oven geworden, met wat extra's door ideetjes die ik opdeed door op pinterest te kijken naar zuurkool - oven - stamppot. De combinatie zuurkool met kerrie, zuurkool met spekjes en zuurkool met ananas kende ik al, ik combineer nu wat dingen.


Ingrediënten (4 personen):

- 500 gr zuurkool naturel, uitgelekt

- 6-7 aardappels, geschild

- 1 rode paprika, in blokjes

- 1 ui, gesnipperd

- 125 gr spekblokjes

- 200 ml kokosmelk

- wat kaas, geraspt

- 1-2 el paneermeel

- 1 el kerriepoeder

- 1 blikje ananas op sap, ananasschijven in tweeën gesneden

- peper en zout

- ovenschaal (ca 25x22), ingevet


Bereiding:

Kook de aardappels in ca 20 min gaar en stamp met een puree stamper. Kook ondertussen de zuurkool in de kokosmelk met het kerriepoeder en een klein beetje water in ca 15 min gaar.

Bak de spekblokjes met ui en voeg na ca 5 min de paprika toe en bak dit even mee.

Verwarm de oven tot 180 graden voor.

Roer de zuurkool door de aardappels en breng op smaak met wat peper en zout. Als dit goed gemengd is, dan roer je het spek, ui en paprika mengsel erdoor.

Doe alles in een ovenschaal en maak de bovenkant met een vork wat gladder. De maat van de schaal maakt niet veel uit omdat alles al gaar is, ik heb een wat ruimere genomen zodat er een grote bovenlaag op komt.

Leg de ananas er op en strooi daar de kaas met paneermeel over.

 

 

Zet de schaal 25 min in de oven en zet dan nog 5 min de grill van de oven aan om een krokante kaaskorst te krijgen.

Bak voor wat variatie ca 150 gr gehakt mee met het spek/ui/paprika mengsel.



Reacties