Stokbrood, suikerbrood en andere goede broodrecepten

  Suikerbrood
Stokbroden
Knoflook kruiden breekbrood
Focaccia

 

Ik maak soms brood met recepten die zo goed zijn, dat er geen aanpassing nodig is. Ik zal hier recepten plaatsen voor lekker zoet suikerbrood, perfect stokbrood en knoflook kruiden breekbrood:

Suikerbrood


 Ik heb het suikerbrood van Marielle in de keuken gebruikt en alles volgens de recept gedaan. Voor de parelsuiker heb ik P4 (circa 5,6 - 8 mm) gebruikt (gekocht bij Bouwhuis).

Ik heb de bakvorm goed bekleed tijdens het bakken. En het gaf een heerlijk suikerbrood!


 

Stokbrood

 

Als ik stokbroden bak, gebruik ik altijd dit recept van Bart bakt. Ik heb het al een paar keer gemaakt en met dit recept kan het niet mislukken!

Ik laat de broden rijzen op bakpapier, dit trek ik omhoog tussen de broden. Een paar glazen ernaast en een schone theedoek erover. Na het rijzen kan het bakpapier zo op de (hete) bakplaat, trek het papier dan recht. Je kunt de stokbroden inkerven (foto bovenaan pagina), maar als je het vergeet (foto hieronder), zijn ze nog steeds lekker!

Dit stokbrood is lekker met (zelfgemaakte) kruidenboter, bij het gourmetten, bij een kopje soep of gewoon als lunch.


Knoflook kruiden breekbrood 

 

Soms zit je op wat andere tijden tv te kijken (te zappen tijdens de lunch) en blijf je zomaar hangen bij het kookprogramma van omroep Max. Dit gebeurde bij mij toen ik zag dat ze een knoflook breekbrood gingen maken. Ik zocht het recept op en heb het volgens dit recept van Max nagemaakt.

Ik heb 8 gram droge gist en dit direct met bloem, melk (kamertemperatuur), suiker en zout gekneed.

Het brood is lekker om zo te eten, zeker als het nog een beetje warm is. Er hoeft geen boter of beleg op.


Focaccia

Een makkelijk recept dat altijd werkt: het basisrecept voor focaccia van Rutger bakt.

Het kan met verschillende toppings en vormen (rond / rechthoek / ...) gemaakt worden.

Lekkere combinaties zijn rozemarijn (vriesdroog) en knoflook of snoeptomaatjes, basilicum en geraspte kaas.

 


 



Reacties