Cookie in a jar - Chocolate chip koekjes


Toen ik afscheid nam op mijn oude werk, wilde ik mijn collega's een toepasselijk cadeautje geven. Het moest iets zijn wat bij mij zou passen (bakken 😉 ), maar voor anderen ook leuk zijn om te maken. Ik besloot het recept voor chocolate chip cookies zo aan te passen dat alles in 1 keer in een kom kan en de ingrediënten in de pot lang op kamertemperatuur houdbaar zijn. Ik heb bijv vanillesuiker gebruikt ipv vanille aroma.

De potten heb ik bij de Xenos gekocht en hebben een inhoud van 750 ml. Ze zijn ruim, maar zijn voor dit recept goed van grootte.

Wil je variëren met chocolate (chip) cookies? Kijk dan eens bij deze recepten: De perfecte choc chip cookies en Chocoladekoekjes .

 

Ingrediënten (pot):

- 80 gr lichtbruine basterdsuiker 

- 50 gr donkere basterdsuiker

-  175 gr bloem

- 1/2 tl bakpoeder

- snufje zout

- 1/2 zakje vanillesuiker

- 150 gr chocola (melk, puur & wit)

 

Ik heb eerst alle ingrediënten per pot afgewogen. Door de bloem heb ik de vanillesuiker, bakpoeder en zout gemengd. Voor de chocola heb ik 'gewone' pure, melk en witte chocoladerepen gebruikt en die (afzonderlijk) in stukken gehakt.


 De potten heb ik gevuld door eerst de helft van de bloem in pot te doen en met een lepel aan te duwen, dan de lichtbruine en donkerbruine suiker, weer goed aan duwen. Dan de andere helft van de bloem erop en ik sloot af met de chocola van donker naar licht.


Het volgende label heb ik eraan vast gemaakt. 



Choc chip cookies

Voor 12-16 stuks

 

Zelf toevoegen:

150 gram boter, op kamertemperatuur

2 eieren, losgeklopt

 

Bereiding:

Haal 1 of 2 bakplaten uit de oven en bekleed met bakpapier. Verwarm de oven voor tot 190°C (boven- en onderwarmte).

Leeg de inhoud van de pot in een kom. Voeg de eieren en de boter toe en kneed met de hand tot een stevig deeg.

Schep lepeltjes deeg op afstand van elkaar op de bakplaat, gebruik evt. 2 platen, er kunnen 12 tot 16 koekjes gemaakt worden.

Bak ze ca. 13 minuten in de oven tot ze van buiten goudbruin, maar in het midden nog zacht zijn. Wissel bij 2 platen halverwege van plek en bak ca. 2 minuten langer.

Laat de koekjes ca. 10 minuten op de bakplaat afkoelen tot ze hard zijn, laat verder afkoelen op een rooster.

 

Geniet ervan!

Anke

 

 

Geef evt extra uitleg over de baktijd/oveninstelling als je de potten geeft. Het is belangrijk om de bakplaat met koekjes uit de oven te halen als de randjes licht gekleurd zijn. Afhankelijk van de oveninstelling kan dit tussen de 12 en 18 minuten zijn. De koekjes zijn dan nog zacht! Ze moeten een poosje op de bakplaat blijven liggen en dan verplaatst worden naar een rooster.




Reacties

  1. De potten zagen er mooi uit en het recept was super makkelijk. En het resultaat: heerlijke chocolate chip cookies.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten