De perfecte choc chip cookies

 


Ongeveer een jaar geleden zette ik mijn 'standaard' recept voor choc chip koekjes op het blog: Cookie in a jar - Chocolate chip koekjes . Met dit recept ben ik gaan 'spelen' om de koekjes te verbeteren. Dat is gelukt!

Ik heb me verdiept in de eigenschappen van suiker, bloem, tijd en temperatuur bij het bakken van de koekjes. Leuke pagina's hiervoor zijn:

Koken met kennis, Sallysbakingaddiction chococate chip cookies en sallysbakingaddiction tips for cookie spreading .

Ik heb bij dit recept de bloem helemaal vervangen door Zeeuwse bloem, dit maakt het koekje wat brosser. Om de koekjes minder te laten uitlopen heb ik 1 ei minder gebruikt en de helft van de basterdsuiker vervangen door fijne kristalsuiker. Verder heb ik zo kort mogelijk gemixt en na het mixen van het ei het mengen met een spatel en mijn handen gedaan. Ik heb de porties deeg afgewogen zodat de koekjes allemaal even groot zijn en er er bolletjes van gemaakt.

Het maakte weinig verschil of de bolletjes als bolletje bakte (links) of ze iets afplatte (rechts).

De linker koekjes zijn wat mooier geworden, maar qua smaak is er geen verschil.

Qua smaak ben ik nu redelijk naturel gebleven, alleen pure chocolade en geen vanille en/of citroen. Dit was erg lekker, maar wil je met de smaak van dit recept variëren, voeg dan bijv 1 of 2 tl vanille extract of 1 zakje vanille suiker toe.


Ingrediënten (18 stuks):

- 1 ei, kamertemperatuur, losgeklopt

- 125 gr boter, kamertemperatuur

- 100 gr (fijne) kristalsuiker

- 100 gr bruine basterdsuiker

- Snufje zout

- 250 gr Zeeuwse bloem

- 1 el bakpoeder

- 100 gr pure chocolade, in stukjes

Bereiding:

Doe de boter en de suikers in een kom en mix kort en niet luchtig. Voeg het ei toe en mix weer kort. Zeef bloem, zout en bakpoeder boven het botermengsel en roer het met een spatel door tot het kruimelig begint te worden. 

Meng dan kort met je handen de stukjes chocolade erdoor en wikkel het deeg als platte plak deeg in huishoudfolie. Verdeel evt alvast in 2 porties.

Koel het deeg ca 1 uur en laat dan 10 min op kamertemperatuur liggen voordat de koekjes gemaakt worden. Laat een 2e portie nog in de koelkast liggen tot de 1e lading in de oven zit.

Haal aan het einde van de koeltijd beide bakplaten uit de oven en warm de oven voor tot 170 graden. De koekjes worden per bakplaat gebakken.

Verdeel het deeg in stukjes van ca 40 gram. Maak hier balletjes van en leg ze met voldoende afstand op de plaat.

Bak de koekjes in ca 15 min (bak niet te lang, ze worden nog harder als ze uit de oven zijn). Haal de bakplaat met koekjes uit de oven en laat de koekjes nog 10 min op de bakplaat rusten.  
 
Laat ze daarna verder afkoelen op een rooster.


Reacties