Broodbak ochtend

 


 Zaterdagochtend, het ideale moment om brood te bakken!

Ik begon met een bruin knipbrood en bakte daarna een rozijnen-krentenbrood. Het bruine brood is volgens eigen samenstelling, het rozijnenbrood is volgens het recept van Levine.

 

De samenstelling van het bruine brood is:

  soort gram   percentage
bloem&meel 1 Viergranenmeel 300   55
bloem&meel 2 Tarwebloem 150   27
bloem&meel 3 Roggemeel 100   18
totaal    550   100
         
water   368   67
gist instant 9   1,6
zout   9   1,6
         
Totaal broodgewicht   936    


De samenstelling van het rozijnen-krentenbrood is:

  soort gram   percentage
bloem&meel 1 Tarwebloem 475   100
totaal    475   100
         
water   180   38
gist instant 6   1,3
zout   9   1,9
suiker   20   4
karnemelk   120   25
boter   30   6
eieren   50   11
rozijnen/krenten   300   63
         
Totaal broodgewicht   890    

Ik heb ook nog een ruime theelepel kaneel erbij gedaan (niet afgewogen). Het ei is 1 ei, maat M (niet afgewogen, maar geschat op 50 gram voor het totale broodgewicht).



Het bruine brood heb ik in mijn broodbakvorm (1,4 liter, Ikea) gebakken, omdat ik maar 1 blik in die maat heb, heb ik het rozijnenbrood in mijn slofvorm (kleinste stand) gebakken.

Ik hou de rijs- en baktijden bij in excel, zodat ik het bij een vergelijkbaar brood hetzelfde kan gaan bakken:

 

Tijden van het bruine brood:


min temp
kneden 14

1e rijs 50

doorslaan en rusten 10

2e rijs 50

1e oven 1 230 met stoom
2e oven 35 200 met stoom




totaal (min) 160

totaal (uur) 2,7

 

Het kneden, rijzen en vormen van dit brood doe ik net zoals het eerdere bruine brood, vandaag heb ik het brood net voordat het de oven in ging ingeknipt. Met een (schone) schaar het ik geknipt, waardoor het tijdens de ovenrijs mooi opengaat.




Tijden van het rozijnenbrood:


min temp
kneden 16

1e rijs 120

2e rijs 70

1e oven 38 180 zonder stoom




totaal (min) 244

totaal (uur) 4,1

Bij het rozijnenbrood zijn de rozijnen pas aan het einde van de kneedtijd erbij gedaan. Het rijzen en opbollen zijn gedaan zoals beschreven voor het bruine brood, en zoals Levine beschrijft. Er zit best weinig gist in, daarom zijn de rijsstappen langer dan ik voor andere broden doe. Dit brood is best plakkerig, dus het opbollen gaat wat minder strak dan je bij een gewoon brood kunt doen.






Het bruine brood was bij de lunch al klaar, voordat het rozijnenbrood afgekoeld was moesten we nog even wachten. Ik had de vorm helaas niet goed ingevet, dus er was wat brood blijven plakken, dat doet niets af aan de smaak!



Reacties