Bruin brood

 

 


Ik heb vandaag een 'gewoon' bruin brood gebakken en laat met de foto's zien hoe ik mijn eigen brood samenstel en bak.

Ik begin met bedenken hoe ik mijn brood wil hebben, hoeveel volkorenmeel, hoeveel water en wil ik er bijv pitten in. Ik gebruik als bakvorm een 1,4 liter broodvorm van Ikea. Dit zijn mijn ingrediënten van vandaag:

 

  soort gram   percentage
bloem&meel 1 volkorenmeel 300   54
bloem&meel 2 tarwebloem 200   36
bloem&meel 3 roggemeel 55   10
totaal    555   100
         
water   375   68
gist instant 9   1,6
zout   9   1,6
         
Totaal broodgewicht   948     


Alle ingrediënten doe je bij elkaar in de kom van de Kitchenaid. Dit deeg is ca 14 min gekneed op stand 2. Als het deeg goed loslaat van de kom en je een vliesje kunt trekken (zie Levine ) dan is het deeg goed gekneed, ik kijk nu vooral naar het deeg, ik maak eigenlijk nooit een vliesje.

Laat het deeg ca 50 min rijzen (1e rijs, bulkrijs) in een (met zonnebloemolie) ingevette kom, dek af met een siliconen deksel of huishoudfolie.

 

Als het deeg ongeveer verdubbeld is, kiep het deeg dan op een plank die niet plakt en druk de lucht er grotendeels uit. Vorm het losjes (zie Levine ) en laat het ongeveer 10 minuten op de plank rusten onder een theedoek. Dit kan heel goed met 3 glazen als steuntje. 

Vorm het brood daarna en laat het in de licht ingevette bakvorm nog ca 50 min rijzen (2e rijs, narijs). Dit kan weer onder een theedoek met 3 glazen als steun.


Warm aan het einde de oven voor tot 230 graden en zet een hittebestendig bakje in de oven (ik gebruik een hele goedkope brownievorm) en zorg voor heet water in de waterkoker. Controleer of het brood goed gerezen is door in het deeg te prikken. Als de indruk langzaam terugveert, dan is het goed. Bij deze rijs moet je meer naar het deeg kijken dan naar de tijd! 

Doe het kokende water in het bakje in de oven en zet het brood in de oven. Verlaag de temperatuur naar 200 graden en bak het brood ca 35 min.

Het brood is klaar als het hol klinkt als je op de bodem klopt. Laat het brood op een rooster afkoelen en snij het pas aan als het afgekoeld is (of het geduld op is 😉 )










Reacties