Biscuitdeeg zonder ei (voetbaltaart)

 

Na het EK voetbal ging ik een taartje bakken voor de winnaar van een voetbalpoule, een goede reden om mijn nieuwe bakvorm (Wilton balvorm van 15 cm) uit te proberen. Maar.... de mogelijke winnaar eet geen ei, dus heb ik (ook) een biscuittaart zonder ei gemaakt!

Voor een laagjestaart gebruik ik meestal dit recept voor het biscuitdeeg. Omdat ei hier voor de luchtigheid en het volume zorgt, kan ik het niet zomaar weglaten, maar zijn alternatieven nodig.

Ei kan door veel dingen vervangen worden, maar een aantal vervangers (fruitpuree, lijnzaad) missen de luchtigheid voor een biscuitdeeg. Van andere vervangers (zonnebloemolie, bakpoeder en baksoda) wordt aangeraden om er maximaal 1 ei door te vervangen.

Ik heb dus een combinatie van de vervangers gebruikt. Ik heb 1 ei vervangen door 60 ml zonnebloemolie, 1 ei door 1 tl bakpoeder en 60 ml spa rood, 1 ei door 60 ml spa rood en 1 ei door 1 tl baksoda, 1 el citroensap en 35 ml spa rood. Het resultaat was een luchtig biscuitdeeg dan goed werkt in een laagjestaart. De smaak is ook erg lekker, natuurlijk wat anders van smaak dan met ei, maar het past goed in de taart.

Ik heb custard (Koopmans) gebruikt, er zit geen ei in en kan volgens diverse vegan sites gebruikt worden als je geen ei wilt. Wil je geen custard, vervang dezelfde hoeveelheid dan door bloem, gebruik dan een vanillestokje ipv de vanillesuiker zodat er wat meer (vanille)smaak in de taart komt. 

 

Ingrediënten (6-8 personen): 

Biscuit:

- 200 gr bloem

- 25 gr custard

- 125 gr fijne kristalsuiker

- 60 ml zonnebloemolie

- 135 ml spa rood

- 1 tl bakpoeder

- 1 tl baksoda

- snufje zout

- 1 zakje vanillesuiker

- 1 el citroensap

Verder:

- 1 halve bolvorm (ca 800 ml inhoud), met bakspray ingevet en bebloemd

- Vulling (bv aardbeienjam en chocopasta)

- Witte chocoladepasta (of botercrème)

- Fondant (ca 100 gr voor de grote en ca 30 gr voor de kleine vlakken)

 

Bereiding:

Warm de oven voor tot 180 graden.

Doe de suikers in een kom en zeef bloem, custard, zout, bakpoeder en baksoda erboven. Mix op lage stand (kitchenaid of handmixer) en giet langzaam de olie, citroensap en de spa rood erbij. Mix niet te lang, als het gemengd is, is het klaar.

Giet in de bakvorm. 

 Bak in ca 40-50 min gaar.

Controleer met een satéprikker, deze moet er droog uitkomen. Haal de taart uit de oven en laat in de vorm 10 min rusten, haal het dan uit de vorm en laat verder afkoelen op een rooster.

Snijd met een kartelmes in (3) lagen en smeer een vulling naar keuze erop.

Leg de lagen weer recht op elkaar en koel even (zeker bij botercrème). Maak de vulling niet te dik, dan verliest de taart zijn balvorm.

Smeer de taart strak af met de witte chocoladepasta, rol de fondant dun uit en bekleed de taart hiermee.

Voor de voetbaltaart maak je 10 zeshoeken en 5 vijfhoeken en bekleed je de taart van boven naar beneden. Ik heb de voorbeeld zeshoek en vijfhoek die in de gebruiksaanwijzing van de vorm zat een aantal keren overgetrokken op bakpapier. Dit heb ik op het uitgerolde fondant gelegd en uitgesneden. Je kunt ook 6-hoekige en 5-hoekige uitstekers gebruiken.

 

Begin bovenaan en leg de volgende stukken aansluitend. Duw de fondant voorzichtig omhoog tegen de andere vlakken aan.

Koel de taart voor het aansnijden. Bewaar in de koelkast.

Gebruik evt verschillende kleuren fondant als je taarten van biscuitdeeg met en zonder ei uit elkaar wilt houden. Heb je geen halve bolvorm, dan kun je ook een kleine springvorm of dunne schaaltjes van 15 cm gebruiken, houd de baktijd in de gaten.


Maar wat zijn de verschillen met biscuitdeeg met ei? 

Deze 'oefentaart' was goed gegaan, dus voor de echte taarten heb ik dit recept weer gebruikt. Ik heb ook een biscuitdeeg met ei gemaakt volgens het recept van de laagjestaart.

 

Ingrediënten (met ei):

- 4 eieren gesplitst

- 80 gr bloem

- 20 gr maïzena

- 20 gr custard

- 120 gr suiker

- snufje zout

Ik had verwacht dat deze hoeveelheid vergelijkbaar zou zijn met bovenstaand deeg, maar het was zo luchtig dat ik beide halve bollen kon vullen.

Opvallend vind ik dat het recept zonder ei veel meer rijst in de oven dan het recept met ei. Hierboven voor en na met ei, hieronder voor en na zonder ei. Het is wel logisch, de luchtigheid van het eiwit wordt al voor het bakken gecreëerd, terwijl de luchtigheid van het bakpoeder en de baksoda tijdens het bakken ontstaat.

Hier moet je dus rekening mee houden als je bakt. Houd ook rekening met het verschil in baktijd: de baktijd was een groot verschil, zonder ei 40-45 min en met ei ca 25 min. 

Bij het doorsnijden kon ik de biscuits met en zonder ei goed met elkaar vergelijken. Op beide foto's is links met ei en rechts zonder. Beide degen hebben mooie luchtbelletjes, links zijn waarschijnlijk door het stijfgeklopte eiwit wat groter.

Conclusie: Je kunt prima een biscuitdeeg maken zonder ei! Test voor een (nieuwe) bakvorm wel de hoeveelheid en baktijd uit, dit kan sterk verschillen met een origineel recept.

Door verschillende kleuren fondant te gebruiken kon ik de taarten uit elkaar houden: wit-rood voor de taart zonder ei en wit-zwart voor de taart met ei. 




Reacties