De keuken van Anke

 

Hoe is het koken en bakken begonnen?

Op mijn 18e ging ik op mezelf wonen, in studentenkamer in een huis waar het gezellig was, maar samen koken niet gebruikelijk was. Van mee-eten met maaltijden voor 4 personen, moest ik meestal wat voor mezelf maken. 

Voordat ik op kamers ging, volgde ik mijn eerste kookcursus voor aankomende studenten, hier leerde ik gerechten voor 1 persoon en kreeg ik tips voor alleen koken. Ik ging ook veel koken met een kookboek dat ik kreeg:


Hierin staan veel verschillende soorten gerechten met basiskennis zoals de kooktijden van diverse groentes en bijv sausjes voor 1 of 2 personen. Nog steeds kijk ik er in als ik bijv een snelle bechamelsaus wil maken. Ook nam ik steeds vaker de receptenblaadjes en -boekjes uit de supermarkt mee. 

Dit ging 'van kwaad tot erger', veel receptenboekjes met een paar gerechten per boekje dat ik weleens maakte en veel losse knipsels en briefjes. Tijd om het te digitaliseren! Ik begon met een word bestand waar ik eerst de recepten van de losse briefjes typte en de recepten die ik tegenkwam op de verpakkingen van bijvoorbeeld zuurkool of paksoi. Een van de eerste recepten die ik regelmatig maakte was de aardappelgratin met andijvie en rookspek uit een receptenboekje van de supermarkt De Boer. 

Dit was ver voordat ik internet of een laptop had, dus om in de keuken de recepten te kunnen gebruiken, printte ik af en toe een versie van mijn 'kookboek'. 

Ik ging meer uitproberen en 'durfde' ook zonder pakjes en zakjes te koken als vrienden kwamen eten, met èn zonder recept.

 

Hoe houd ik mijn recepten bij?

 Toen ik internet had ging het hard met de recepten, van een bestand van ca 30 bladzijdes, ging ik al snel naar een bestand met 200 bladzijdes. Alle blaadjes die ik nog had liggen werden langzaamaan doorgespit en verdwenen richting oud papier. Ik leen boeken van de bibliotheek en typ de recepten over die me lekker lijken. Ook Pinterest en instagram zijn een bron van inspiratie!

Momenteel heeft mijn bestand 1500 bladzijdes vol met recepten en het blijft groeien. Nog lang niet alles gemaakt, maar keuze genoeg! Gelukkig kan de laptop nu wel mee naar de keuken, een print is dus niet meer nodig.

Om bij te houden welke recepten voor herhaling vatbaar zijn en/of verbetering kunnen gebruiken zet ik dat erbij. Een vaste opmerking na het eten is: "En, cijfer?" Het antwoord wisselt dan van "Dikke 8!" tot "Mwaa, doe maar niet meer, een vijfje".


Wat koken we?

Ik hou van koken en recepten uitproberen. Elke week maak ik een 'weekmenu', daarop staan een vleesgerecht, een vegetarisch gerecht en een visgerecht. Hoeveel tijd het kost en of het voor 1 of 2 dagen (4-6 personen) is, bepaalt op welke dag we het eten. Het is een mix van nieuwe recepten en al eerder gemaakte gerechten. Vaak kook ik op een vrije dag uitgebreider en eten we dit op een drukke (werk)dag dan nog een keer. Ook plan ik af en toe een 'snack-dag' in, dat kan van alles zijn,  (zelfgemaakte) pizza, snackbar, uit eten of 'support your locals' (iets van een restaurant uit de buurt). Ook man en dochter koken en kiezen regelmatig nieuwe recepten om te maken.

We eten een mix van gerechten: Hollandse pot, pasta's, Aziatisch, Mexicaans, een mix van culturen, ..., alles komt op tafel. Ook hierin is ons weekmenu gevarieerd.

Ik zoek nieuwe recepten om te koken uit mijn receptenbestand en daar geef ik vaak mijn eigen draai aan of ik schrijf alleen de ingrediënten op (bijv. pasta rode saus met prei, champignons, gehakt en restjes paprika/tomaat) en maak er wat van! 

 

Samen koken / eten

Ik vind het leuk om samen te koken. Daarom heb ik afgelopen jaren weleens een kookcursus gedaan. Ik doe er ideetjes op en leer er wat nieuwe technieken. Maar ik doe het vooral omdat het erg leuk vind!

Vanaf mijn studententijd geniet ik van gezelligheid in mijn keuken. Ook vrienden en familie zijn altijd welkom om mee te eten en / of mee te koken van redelijk uitgebreid tot een gezellige lunch.


Bakken

Ik begon taarten te bakken als we thuis een (verjaardags)feestje hadden en dat smaakte naar meer! Bij een workshop Basistaart maken heb ik voor het eerst met fondant leren werken. Dit is mijn eerste fondanttaart:

 Ik ging dingen uitproberen, vooral met koekjes (makkelijker uit te delen of mee te nemen naar werk), dit zijn wat voorbeelden:

 


Schaakbordkoekjes, koekjes voor een kolonisten toernooi en kokosmakronen. Ze zijn leuk om te maken, makkelijk om mee te nemen of uit te delen en (bijna) iedereen lust ze!

 

In de eerste lockdown van 2020 ben ik (net als vele anderen) meer gaan bakken, eerst met het idee om in de zomer een high tea te organiseren als we elkaar weer zouden kunnen zien. Ik maakte scones, bagels en kaneelbroodjes en ik kreeg veel lol in het bakken. Ik ging taarten en cakes bakken en met fondant taarten experimenteren. 

Helaas ging de high tea niet door (wil ik nog wel een keer doen!) en ben ik wat minder zoete dingen gaan bakken. Ik ben voorzichtig begonnen met brood bakken en met mijn kitchenaid kan ik nog meer recepten uitproberen waarbij flink gekneed moet worden.

Dit was een van mijn eerste broden.


Blog

Ik hoop te laten zien dat er in een gewone keuken veel lekkere dingen gemaakt kunnen worden en dat dit vaak makkelijker is dan het lijkt!


Reacties