Aardappelgratin met andijvie en spek

 

Dit gerecht heb ik jaren geleden uit een foldertje van supermarkt 'De Boer' gehaald. Op mijn studentenkamer was dit een van de eerste recepten die ik probeerde. Het is een echt 1-persoons recept, wat als je alleen eet ook weleens fijn eens. Geen restjes of aanpassingen! Sinds mijn studententijd maak ik dit nog steeds weleens als ik alleen voor mezelf kook. 


Ingrediënten (1 persoon):

- 250 g gesneden andijvie

- 2 aardappelen

- 2 eieren

- 2 el olie of 30 g boter

- 50 g spekblokjes

- 2 el belegen geraspte kaas

- Nootmuskaat

- peper

- extra: koekenpan met deksel

 

Bereiding:

 

Was de andijvie en druk het overtollige vocht eruit. Schil de aardappels en snij ze in plakjes van ca 2 mm.

Laat de spekblokjes in de boter knapperig uitbakken. Schep ze uit de pan.

Verdeel de aardappelplakjes dakpansgewijs in de pan en laat ze op laag vuur met deksel 5 min bakken. 

Daarna ca 5 min zonder deksel tot de aardappelen beginnen te kleuren.

Roer de eieren, kaas, spek, peper en nootmuskaat door de andijvie en verdeel het gelijkmatig over de aardappelen. Laat nog 5 min met deksel bakken tot het ei gestold is en de kaas gesmolten. Laat de gratin omgekeerd op een bord glijden zodat de aardappelkant boven ligt.


 

 


Reacties