Kruiden en specerijen

 

Ik heb veel kruiden en specerijen verzameld de afgelopen jaren, een aantal gebruik ik vaak, sommige regelmatig en een paar zelden. Ik maak ook graag mijn eigen mixen.

Ik zal hier laten zien welke kruiden en specerijen je absoluut in huis moet hebben en welke ook handig zijn voor bepaalde gerechten.

Ik heb de potjes in de kast gesorteerd staan op kruiden, specerijen en melanges (mixen). Verder heb ik nog een aantal kleine potjes waar ik zelf mixen in maak of waar ik een kleine hoeveelheid van heb. En er blijven natuurlijk altijd specerijen die in hun oorspronkelijke pot of zakje blijven zitten.

Om het overzicht te houden en de potjes makkelijk te kunnen pakken heb ik een lijstje op de deur hangen:

In de kast staan de potjes 2 rijen achter elkaar en 2 hoog. Door ze (ongeveer) alfabetisch neer te zetten grijpen we eigenlijk nooit mis!

Kruiden:

Dit zijn de kruiden die ik eigenlijk altijd wel in huis heb:

We gebruiken vooral oregano, rozemarijn en tijm heel veel, of voor het gemak het potje met Italiaanse kruiden. Door dit in huis te hebben hoef je geen pakjes of zakjes te gebruiken om een (pasta)saus op smaak te brengen. Lekker in sauzen, maar ook bijv op een pizza, in een quiche of op aardappels.

Komijnzaad en laurierblad gebruik ik ook regelmatig, komijnzaad is erg lekker in de dressing van een salade (bijv witte kool-wortelsalade ) en laurierblad past goed bij vleesgerechten die wat langer opstaan of om een bouillon van een soep te maken (bijv Chinese tomatensoep, hachee of erwtensoep).

Naast de potjes met gevriesdroogde kruiden gebruik ik ook verse kruiden. Vooral basilicum, peterselie, dille, salie en tijm zijn erg lekker om vers te gebruiken. Deze heb ik als plantje of ik koop een bakje verse kruiden als ik ze wil gebruiken.


Specerijen:

We hebben meer specerijen in huis. Sommige worden heel veel gebruikt, andere heb ik voor een bepaald gerecht gekocht en gebruik ik verder bijna niet.

Specerijen die je absoluut in huis moet hebben zijn kaneel, gember, nootmuskaat, (gerookt) paprikapoeder, komijn(zaad) en kruidnagel. 

Ik gebruik kaneel regelmatig bij appel (bijv appeltaart, appelcompote, appel-rozijn crumble en appelrolletjes), maar ook in hartige gerechten (chili con carne of sperziebonen met champignons), koekjes (jan hagel, jodenkoeken) of brood (paasstol). Kruidnagel kan (geplet) in diverse kruidenmixen zoals hamburgerkruiden of heel bijv in Chinese tomatensoep, hachee of rode kool.

Als je wat Aziatische gerechten wilt maken, dan zijn koriander en uienpoeder erg handig, maar deze zijn ook erg lekker in een hamburger. In wat pittigere (Mexicaanse) gerechten zijn de chilivlokken, chilipoeder of cayennepeper erg lekker of gebruik bv komijn in empanada's. In dressings of in koekjes kun je venkelzaad (of anijszaad) goed gebruiken, maar ik gebruik het bijv ook in goulashsoep of vleesjus.

Het handig om verschillende soorten in huis te hebben als je bepaalde kruidenmixen wilt maken, maar bijna geen enkele specerij is niet onvervangbaar. Wees creatief als je iets niet hebt en neem een alternatief om je gerecht te kruiden!


Melanges / mixen:

Af en toe zie je bij de toko of op een markt een potje met een lekkere mix, het is leuk om hiermee wat te proberen door er recepten bij te zoeken of door gewoon wat te experimenteren.

De kleine potjes gebruik ik om mijn eigen mix te maken, er staan al een paar mixen online (bijv bamikruidencajunkruiden, hamburgerkruiden, speculaaskruiden) en er zullen er nog meer volgen... Als het potje leeg is maak ik soms bij, maar soms maak ik een totaal andere mix.

Ook de andere mixen wisselen, maar wat altijd in huis heb zijn koek- en speculaaskruiden en kerrie! De koek- en speculaaskruiden gebruik ik natuurlijk in pepernoten, maar het past ook bij (stoof)vlees of in een spekkoek. De kerrie kan in een sausje gebruikt worden, maar ook bij groentes als bloemkool, spruitjes en zuurkool.


Overig:

Verder zijn er nog wat kruiden en specerijen die in hun oorspronkelijke pakje of zakje blijven zitten:

Onmisbaar zijn natuurlijk peper en zout uit een molen, maar voor grote hoeveelheden of een snufje heb ik ook potjes voor zout. Verder gebruik ik veel vanille- en kaneelstokjes.

We gebruiken ook veel gerookt paprikapoeder (het rode potje middenachter). In een pastasaus (bijv lasagne of cannelloni), Mexicaanse gerechten (bijv Chili con carne of empanada's) of soep (bijv paprikasoep) is dit vaak lekkerder dan 'gewone' paprikapoeder. Ook in een mix als cajunkruiden is gerookt paprikapoeder onmisbaar.


Wees vooral niet bang om te experimenteren. Begin met kleine hoeveelheden en voeg dan naar smaak meer toe.

 

Welke kruiden vind jij onmisbaar? Laat het weten via de reacties!




Reacties