Sperziebonen met champignons

 

Dit recept is een verrassend lekkere combinatie van groenten en specerijen met andere smaakmakers zoals gember en ui.

Ik had veel boontjes in de tuin die geoogst konden worden, dus tijd om sperziebonen te eten.

Ik had geen zin in gekookte boontjes, dus ben ik in mijn receptenbestand gaan neuzen naar iets met sperziebonen. Ik vond een recept uit 'Kookboek voor de onstuimige moestuinier' van Karen Groeneveld. Ik heb de specerijen naar smaak en wat ik in huis had aangepast en dit is het resultaat...

 

Ingrediënten (4-6 personen):  

- 700 gr sperziebonen, schoongemaakt en in stukken van ca 4 cm

- Flinke scheut olijfolie

- 1-2 tl komijnzaad

- 1 ui, in halve ringen

- 4 tenen knoflook, geperst

- 1 – 1 ½ el verse gember, geschild en fijngehakt

- 400 gr champignons, in schijfjes

- 1 ½ tl korianderpoeder

- 1 tl komijnpoeder

- 1 tl kurkumapoeder

- 1 tl kaneel

- 1 tl gemberpoeder

- ½ tl cayennepeper

- 1 tl zout

Bereiding:

Verhit een wok en doe de olijfolie erin en laat heet worden. Zet het vuur laag en doe het komijnzaad erin. Roer goed en doe dan de ui erbij. Laat een paar min op laag vuur bakken.

Doe de knoflook en gember erbij en fruit ook deze een paar min aan. Doe dan de champignons erbij, zet het vuur wat hoger en roerbak een paar min tot de champignons gaan glanzen.

Roer de specerijen erdoor en voeg 100 ml water toe. Voeg dan de bonen toe, roer goed door zodat de specerijen goed gemengd zijn met de groentes. Doe de deksel op de pan, breng aan de kook en laat 15 min zachtjes pruttelen. Haal na ca 10 min de deksel van de pan om wat vocht te laten verdampen.

Serveer met pitabroodjes of naanbrood.

 

 



Reacties