Cajunkruiden

 

Vind je cajunkruiden ook erg lekker in je marinade voor kip? Maak je eigen mix met de verhouding van de specerijen naar eigen smaak!

De mixen uit de supermarkt bestaan voor ongeveer de helft uit zout, ik wil graag meer smaak en minder zout in mijn mix. Ik heb naar de ingrediëntenlijsten van verschillende supermarkt mixen gekeken en daar de specerijen uitgekozen. De verhouding heb ik naar eigen smaak aangepast, ik gebruik vooral gerookt paprikapoeder, uienpoeder en knoflookpoeder. De koriander (poeder en kruid) die veel in de supermarkt mixen zit vind ik wat te overheersend en laat ik weg.

Ik doe in deze mix ook wat bruine suiker, dit kun je ook weglaten uit de kruiden en pas bij de marinade toevoegen. Door de suiker vast aan de specerijen toe te voegen is je mix klaar voor de marinade.

Binnenkort zal ik een recept geven voor een heerlijke kip cajunsalade, waarbij kip met deze specerijenmix gemarineerd wordt.


Ingrediënten (voor ca 3 el):

- 2 tl Uienpoeder

- 2 tl Knoflookpoeder

- 3 tl Gerookte paprikapoeder

- ½ tl Cayennepeper

- ½ tl (witte) peper

- ½ tl Zout

- 1 tl Tijm

- 1 tl Oregano

- 1 tl Bruine suiker

  

Bereiding:

Meng alle ingrediënten en bewaar in een afgesloten potje.

Bewaar koel, droog en donker.

Maak gerust meer mix, altijd leuk om als cadeautje te geven of om te doneren aan een goede doelen verkoop!


Tip: Lekker in een (kip)marinade. Meng 2 el olie met 1 el cajunkruiden en evt een teentje knoflook, marineer hiermee ca 200 gr kipfilet.



 

Reacties