Koekjes met vulling

 


 

Ik had nog wat deeg over van de Glas in lood koekjes, dit deeg had ik in huishoudfolie bewaard in de koelkast. Omdat dit deeg niet uitloopt in de oven, kun je er allerlei dingen mee doen.

Vandaag heb ik ronde koekjes gemaakt en er een vulling in gedaan van jam en chocola. De jam is meegebakken, de chocola heb ik er na het bakken en afkoelen op gedaan.


Ingrediënten:

- ca 1/3 - 1/4 recept koekdeeg 

- een paar theelepels jam, bijv. aardbeien jam zonder stukjes

- pure chocola (van reep), in stukjes gehakt


Bereiding:

Haal een bakplaat uit de oven en bekleed met bakpapier. Warm de oven voor tot 180 graden.

Rol het deeg direct uit de koelkast uit met bakpapier op het deeg om plakken aan de roller te voorkomen. Maak een plak van ca 0,5 cm dik en steek er koekjes uit, ik heb rondjes van 5 cm gemaakt. Leg de koekjes op de bakplaat en druk met je duim een kuiltje in het midden. 

Doe wat jam in de kuiltjes van de koekjes voor jamvulling, laat de kuiltjes voor de koekjes voor chocoladevulling leeg.

Bak de koekjes ca 12 min. De buitenkant van de koekjes moet goudbruin worden, het midden is nog wat zacht. Haal de bakplaat uit de oven en laat de koekjes nog ca 10 min erop liggen om uit te harden en leg ze dan op een rooster om verder af te koelen.

 Smelt voor de chocoladevulling de stukjes chocola in een plastic bakje in de magnetron. Ik heb voor 9 blokjes 6x 20 seconden op 900 W verwarmd waarbij ik tussendoor kort doorroerde en controleerde of de chocola al goed was. De chocola is goed als bij de laatste keer roeren de laatste stukjes bijna wegsmelten in de rest. Vul met een lepeltje de kuiltjes van de koekjes en laat uitharden. Dit zal ongeveer een uur duren.

De rest van de chocola heb ik gebruikt voor een beker warme chocolademelk, met een koekje met jamvulling!


Reacties