Komkommerrelish

 

Ik heb een grote pot komkommerrelish gemaakt voor de #swiepswoepswap van september. 

Door Lisanne (@bakkenmetlisanne ) ben ik gekoppeld aan Christien (@oesters_en_uien). Op haar blog staan heel veel lekkere recepten, een luxe probleem, want wat moet ik kiezen.... Ongeveer tien jaar aan recepten,  variërend van vegetarisch (uit eigen tuin), vlees, vis (oesters) tot zelfgebakken brood. Ik zeker nog vaker iets van oesters en uien uitzoeken om te maken!

Ik heb nu deze komkommerrelish gekozen en dat was een goede keuze! Een heerlijke fris-zure komkommer die goed past bij vis- of vleesgerechten.

Ik heb de bleekselderij uit haar recept vervangen door venkel en de verhoudingen wat naar eigen smaak aangepast.


Ingrediënten (1 pot):

- 2 komkommers, zonder schil en zaadlijsten, in kleine blokjes

- 2 jalapeno pepers zonder zaadlijsten, fijngesneden

- 1 venkel, in kleine blokjes

- 1 kleine ui, fijngesnipperd

- 2 el zout

- 150 ml azijn

- 60 gr suiker

- ½ tl mosterdzaad

- 5 peperkorrels (uit de pepermolen)

- 1 (weck)pot van 750-800 ml

Bereiding:

Doe de komkommers met de venkel, ui en jalapenopepers in een ruime schaal. Roer 2 el zout erdoor en laat ca 4 uur op kamertemperatuur staan.

Spoel de groentes kort af in een vergiet en laat minstens 5 min uitlekken.

Breng in een pan de azijn met suiker, mosterdzaad en peperkorrels aan de kook. Kook ca 2 min op laag vuur. Knijp de groentes uit en doe ze bij de azijn in de pan. Laat ca 10 min koken terwijl je af en toe roert.

Schep het mengsel in de pot en doe de deksel erop. Zet 1 nacht op het aanrecht op de kop. Bewaar koel en na openen in de koelkast.

Serveer met vis of vlees.

Tip: gebruik een goed schoongespoelde groentepot van bijv. sperzieboontjes om de komkommerrelish in te bewaren. 

Reacties