Smurfenijs

 

En toen kreeg ik de vraag of ik een keer smurfenijs kan maken? Nu houd ik wel van uitdagingen, dus ik heb heb gecondenseerde melk en slagroom gekocht en mijn blauwe kleurstof uit de kast gepakt.

Ik wist niet goed welke smaak ik zou gebruiken, terugdenkend aan de laatste keer dat ik het gegeten heb (tientallen jaren geleden....) en op advies van dochter (laatste keer een paar jaar geleden), heb ik besloten om het 'neutraal' te houden. Ik heb vanille-ijs gemaakt en dit blauw gekleurd, het was erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar!

 

Ingrediënten (10-12 personen):

- 1 blik gecondenseerde melk (a 397 gr)

- 500 ml slagroom

- 1 tl vanille extract

- Blauwe kleurstof

- Vormpjes, bijv. (siliconen) mini cake vormpjes, muffinblik

Bereiding:

Doe huishoudfolie in de vormpjes die niet van siliconen zijn voor ijs per portie. Neem een vriezerbestendige bak als je het ijs in hoorntjes wilt scheppen.

Doe de slagroom, gecondenseerde melk en het vanille extract in een kom en mix met een handmixer lobbig.

Voeg met een cocktailprikker wat blauwe kleurstof toe en mix weer. Voeg evt nog wat toe tot het ijs de goede kleur blauw heeft.

Giet het ijs in de vormpjes en zet deze in de vriezer. Laat minimaal 4 uur bevriezen. De vormpjes kun je direct voor gebruik uit de vriezer halen. Het schepijs heeft een minuut of 10 nodig om mooie bolletjes te kunnen maken voor in een hoorntje.

 

 


Reacties