Mini quiche met rode ui, 'pesto' en hamblokjes

 

 

Je hebt weleens van die dagen dat je allerlei restjes hebt en besluit geen boodschappen te doen, maar er zomaar iets van te maken. Ik had nog een restje quichedeeg over en ik heb in mijn (koel)kast gekeken wat ik ervan kon maken. Ik gebruikte wat verse basilicum, eieren, hamblokjes, pijnboompitten en rode ui. Helaas had ik geen parmezaanse kaas of kookroom, de kaas heb ik weggelaten en ipv de kookroom heb ik wat koffiemelk gebruikt.

Ingrediënten (6 stuks):

- quiche deeg voor 6 mini quiches, kan ws ook met bladerdeeg

- half pakje hamblokjes

- 1 rode ui, in blokjes

- handjevol basilicumblaadjes

- olijfolie, liefst extra vergine

- 3 eieren

- handjevol pijnboompitten, licht geroosterd

- ca 6 cupjes koffiemelk, kan ook met kookroom 

- zout, peper

- 6 quichevormpjes, ingevet

 

Bereiding:

Warm de oven voor tot 180 graden.

Maak de 'pesto' door in een keukenmachine de pijnboompitten en basilicumblaadjes fijn te malen, voeg dan rustig de olijfolie toe tot de dikte goed is. Het mag een wat dikkere pesto zijn.

Bak de ui met de ham kort in een koekenpan aan.

Rol het quichedeeg uit en bedek de vormpjes. Prik wat gaatjes in het deeg met een vork.

Verdeel de pesto over de bodem van het deeg. Verdeel dan de ham/ui erover.

Kluts de eieren met de koffiemelk en breng op smaak met peper en zout. Giet dit over de vormpjes.

Bak de quiches ca 25 min in de oven, controleer al even na 20 min. De quiches zijn klaar als het ei gestold is en het deeg goudbruin en gaar is.


Reacties