Pesto

 

Als je eenmaal zelf pesto gemaakt hebt, dan wil je eigenlijk geen pesto uit een potje meer. Het is in een paar minuten gemaakt en blijft een aantal dagen goed. Mijn basilicumplantje had zijn beste tijd gehad en dat is natuurlijk een goede reden voor pesto!

Ik vind het het makkelijkst met een keukenmachine, maar het kan ook met een vijzel. Het blijft dan wel wat grover.


Ingrediënten (1 potje):

1 mok basilicumblaadjes, licht aangedrukt

1/2 mok pijnboompitjes

125 gr Parmezaanse kaas

2 knoflookteentjes, gepeld

125 ml olijfolie (traditioneel)

 
Bereiding:

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan tot ze goudbruin beginnen te kleuren.

Rasp de kaas in de keukenmachine met de raspschijf. Doe de kaas even in een bakje om het mes in de keukenmachine te doen en doe dan de basilicum, pijnboompitten, knoflook en kaas er in. 

 Hak fijn. Voeg, terwijl de keukenmachine draait, rustig de olie toe. Meng tot een mooie smeuïge pesto.

Ik weet dat ik voor mijn mokken (ca 260 ml) 125 ml olijfolie moet toevoegen voor de goede dikte. Als je minder hebt of twijfelt, giet dan eerst 100 ml erbij en controleer de dikte.

Bewaar de pesto in een afgesloten potje, evt met een beetje olijfolie erop, in de koelkast. Het kan direct door de hete pasta geroerd worden voor het serveren of als smaakmaker toegevoegd kunnen worden aan gerechten. 


Variatie:

Vervang de pijnboompitten eens door cashewnoten. Ook deze cashewnotenpesto is erg lekker bij een pasta.

 

Heb je veel koriander (over)? Probeer dan deze korianderpesto.

Reacties