Wit melkbrood

 

 

Meestal bak ik bruin of volkorenbrood, maar vandaag had ik zin in witbrood. Ik kon niet kiezen tussen gewone tarwebloem (links) of T65 bloem (rechts), dus ik heb van allebei een wat kleiner busbrood gebakken.

De ingrediënten en werkwijze zijn bij beide hetzelfde, ik ben 3 kwartier later begonnen aan het tweede deeg zodat ze elkaar met de tijden (en oven) niet in de weg zitten.


Ingrediënten:

Bereiding:

De ingrediënten zijn op kamertemperatuur (melk en boter). Kijk evt. voor een uitgebreidere beschrijving met foto's van het maken van een busbrood bij bruin brood.

Doe bloem, melk, gist en zout in de kom en kneed 5 min (kitchenaid stand 2), voeg dan de boter toe en kneed verder tot een mooi soepel deeg. Bij mij was dit voor beide degen in totaal ca 14 min.

Laat het deeg in een afgesloten, licht ingevette kom 1 uur op kamertemperatuur rijzen.

Vorm het brood en doe het in een licht ingevette bakvorm (ik heb twee Ikea broodblikken van 0,8 liter gebruikt). Dek af met een schone theedoek en laat nog 50 - 60 min rijzen.

Warm ondertussen de oven voor tot 210 graden. 

Als het deeg voldoende gerezen is (een vingerprik verdwijnt), zet het brood in de oven en verlaag de temperatuur tot 200 graden. Bak het brood 30-35 min tot het gaar is (het klinkt hol als je op de onderkant van het brood klopt).

Haal uit de vorm en laat volledig afkoelen op een rooster.

Het linkerbrood is met tarwebloem gemaakt, de rechter met T65 bloem. Het brood van tarwebloem lijkt wat meer te zijn gerezen in de oven, het is wat hoger (zie ook de foto bovenaan blog) en het kruim is wat luchtiger, maar qua smaak proef ik geen verschil. Beide soorten kunnen dus heel goed gebruikt worden voor een wit melkbrood.

 
Beide broden zijn erg lekker bij de lunch!

Met ham, kaas, sla en een gekookt ei of als tosti...





Reacties