Zoete aardappel-andijviestamppot

 

Deze stamppot met zoete aardappel, andijvie, kastanjechampignons en geitenkaas heb ik gemaakt voor de #swiepswoepswap. 

Ik heb meegedaan aan de #swiepswoepswap van mandyandmore (@mandyandmore). Ik mocht iets kiezen van het blog van TiffsKitchen (@Tiffsjourneyx). Tiffany heeft op haar blog een combinatie van recepten en (persoonlijke) verhalen, erg leuk om te lezen!

Ik koos de Kruidige Pompoen-Andijvie Stamppot uit om er mijn eigen draai aan te geven. Ik maak regelmatig andijviestamppot, vaak 'gewoon' met aardappels, rauwe andijvie en wat vlees.


Maar ik varieer ook wel eens door er bijvoorbeeld bietjes aan toe te voegen.

Om het recept van Tiffany te swiepswoepswappen heb ik een aantal dingen anders gedaan. Omdat het zomer is heb ik de pompoen vervangen door zoete aardappels. Verder heb ik verse knoflook eerst gefruit en met de kastanje champignons gebakken. Dit heb ik door de stamppot geroerd en net als Tiffany met geitenkaas geserveerd.


Ingrediënten (3-4 personen):

- 1 kg zoete aardappelen, in stukken

- 400 gr andijvie, fijngesneden

- 400 gr kastanjechampignons, in plakjes

- 2 teentjes knoflook, geperst

- 200 gr geitenkaas, verkruimeld

- 1-2 tl picadillo specerijenmengsel

- Versgemalen peper

Bereiding:

Doe de aardappelen in een pan met water, breng aan de kook en kook in 15-17 min gaar.

Verhit ondertussen een scheutje (olijf)olie in een koekenpan en fruit de knoflook kort op laag vuur. Zet het vuur wat hoger en bak de champignons in 10-12 min gaar. Breng op smaak met wat peper.

Giet de zoete aardappelen af en stamp ze tot een puree, roer de picadillo erdoor. 

Voeg de andijvie toe en stamp nog kort, schep dan de champignons door de stamppot.

Serveer met de geitenkaas erover. 


 

Reacties