Vanillecake met olie of boter


Ik maak regelmatig een cake of wat cupcakes met of zonder toevoegingen zoals chocolade. Ik wilde nu eens kijken wat een beter resultaat zou geven, bakken met zonnebloemolie (links) of met boter (rechts).

Het is voor het bakken van cake belangrijk dat de ingrediƫnten op kamertemperatuur zijn, reken voor de eieren en boter minimaal een uur.

Ik heb een aantal kleine bakvormpjes, ideaal om wat dingen uit te proberen zonder dat je gelijk 2 grote cakes hebt. Deze vormpjes van 10x5 cm zijn ruim voor 1 persoon. Wil je een 'gewone' cake bakken, kijk dan eens bij mijn recept voor marmercake. Ook hier kun je evt de boter door olie vervangen, gebruik evenveel ml olie als grammen boter.

 

Wat we lekkerder vinden? Ze zijn allebei lekker! Ik zal zowel de olie als de boter blijven gebruiken om mijn cakes te bakken!


IngrediĆ«nten  (3 kleine cakes):

- 100 gram zelfrijzend bakmeel

- 100 gram margarine of 100 ml (ca 80 gr) zonnebloemolie

- 80 gram kristalsuiker

- 2 eieren

- ½ zakje vanillesuiker

- snufje zout

- 3 cakevormpjes (5x10 cm), ingevet (bakspray)

 

Bereiding:

Warm de oven voor tot 175 graden.

Laat de boter en eieren op kamertemperatuur komen. Doe het zout op het afgewogen bakmeel.

Mix in een kom de olie of boter met de suiker en vanillesuiker. Het moet een egaal, romig mengsel worden. Voeg dan de eieren 1 voor 1 toe, voeg de volgende pas toe als het vorige erdoor gemixt is.

Voeg rustig het bakmeel toe. Zet de mixer even uit, voeg wat toe en mix dit er weer door tot alles erdoor zit.

Schep of giet het beslag in de cakevormpjes en zet ze direct in de oven. Het beslag met olie is vloeibaarder dan het beslag met boter.

Bak ze in ca 25 min gaar. Test met een houten prikkertje of ze gaar zijn (het moet er droog uit komen).

Laat 5 min rusten en haal dan uit de vorm, laat de cakes volledig afkoelen op een rooster.


 Links 3x met olie, rechts 3x met boter.



Reacties